Kalendář akcí
20212223242526
272829303112
VIP Malá Fatra 25-28.10.2013
Pro letošní VIP akci jsme se rozhodli navštívit bratry Slováky. Hanys zajistil ubytování ve Stankovanech-Rojkově kousek před Ružomberokem. V pátek večer přijíždí postupně všech 7aut naplněných k prasknutí 34lidmi. Zabydlujeme se ve dvou objektech penzionu JOLA, což je rodinný domek s přístavbou a ve dvoře ještě jedna chaloupka – vše je situováno u hlavní frekfentované cesty s dobrým výhledem na horu Šíp. Na dvoře je parkoviště pro naši flotilu, v chalupách je vybavení pro 25lidí, ale nějak se vlezem. Rozdělení na 20dětí a 14dospělých je optimální, děti obsazují větší přístavbu, vedoucí se uchylujou do menší. Pozitivem ubytování je dostatek záchodů a sprch, přívětivá cena i dobrá lokalita. My topíme v krbu, děti mají ústřední vytápění. Po vlastní večeři se bavíme až do noci, spát se jde pozdě, ostaně jak je na VIP akcích zvykem. Nejpozději Ivan, vaří ještě boloňskou omáčku na sobotní večeři. [slideshow id=37 w=600 h=400 ] Druhý den vyjíždíme v 9:30 směr Chočské vrchy, chceme navštívit dvě zajímavé doliny. Počasí je optimální, je teplo a na obloze jen jemné řasy vysoké oblačnosti. Tady v dolině je mlha, ale ta se rozptýlí. V 10hodin parkujeme u začátku Prosiecké doliny a vydáváme se na prohlídku této skalami sevřené soutěsky, Nejprve jdeme podél potoka, ale později se voda ztrácí, ale i tak je co vidět. Překonáváme několik zajímavých skalních útvarů, pár žebříků a lávek. Taky si zajdeme na vodopád Červené piesky, i když teče jen málo vody, ta 15m stěna ze které padá, stojí za zhlédnutí.  Kluci pod vedením MB začínají hledat kešky. Ve vrchní části je pěkný vodopád ke kterému vede drsný žebřík, fotíme se u něj a záhy dolinu opouštíme. Dostáváme se na náhorní plošinu Svorad, je to rozlehlá louka s krásnými výhledy. Míříme do Velkého Borového, do zdejší kultovní hospůdky. Občerstvujeme se, někteří si dají polévku, nikdo nelituje. Jen Mates se už nudí, že bychom tedy radši už šli. Přesouváme se do Kvačianské doliny, kteru procházíme dolů po široké cestě. Už to není tak atraktivní trek, naštěstí se zastavujeme na krásném místě zvaném Oblazy. Je to soustava chalup – bývalého mlýna, vše je zde perfektně udržováno, mlýnské kolo napájené z vydatného potoka roztáčí mechanizmus v přízemí mlýna. Pěkná prohlídka, krásné místo. Taky jsou zde dvě houpačky nad potok, čehož mnozí využívají. Nelze zapomenout na Hanysův hrdinský čin při záchraně kočičky, která uvízla na vysokém stromě. Putování po opuštění doliny je trošku únavné, čekáme, že narazíme na auta za každou terénní vlnou, cesta je dlouhá. Kolem páté dorážíme notně znaveni na parkoviště, odtud odjíždíme směr Kalameny. Přírodní termální koupališťátko se sírnatou vodu je pěkným zakončením naší dnešní tůry. Do chalup se dostáváme až za tmy, jíme vřetena s boloňskou a sýrem. Uléháme znaveni, ale spokojeni. V neděli nás čeká dobytí vrcholu, který se pne nad protějším břehem Váhu do výšky 1168m.n.m. Přes mostek se dostáváme do Stankovan a vzhůru Škůtovou dolinou na Žaškovské sedlo – 790m.n.m. Odtud se cesta zvedá a zčásti smrkovým a později bukovým lesem stoupáme zprudka k vrcholu. Začínají se objevovat skalky a výhledy. Počasí je suprovní, svítí sluníčko a je velmi teplo. Většina jde v tričku a mnozí mají kraťasy, nebo vykasané kalhoty. Vrcholek je malá plošinka s lavičkou a fantastickými výhledy do třech světových stran. Půl Slovenska jako na dlani. Od západu se táhnou Roháče, Chočské vrchy s nejvyšším Chočem, v dáli lemují obzor Nízké Tatry, o něco blíže je jižně Velká Fatra, která přechází přes lesklý zvlněný hřbet řeky Váh do Lúčanské Malé Fatry napravo schované za protější podobně vysokou Kopu. Zemský ráj to napohled. Na vrcholku rozjímáme, parta kolem MB zase objevuje kešku a přesouváme se bizarním skalním městečkem na Zadný Šíp. Jeho vrchol je opatřený vysokým dřevěným křížem, a je neméně atraktivní, Vidím z něj až do Rojkova, ale je to tak vzdálené, že se nechce věřit co jsme to dnes ušli za výšku. Míříme prudkým sešupem bukovým lesem zpět na základnu. Cestou se za lesem vynoří osada Podšíp, shluk 10ti roubených chalup, které jsou zachovány v původním provedení. Fantastické místo pod skalnatými věžemi Zadního šípu, s neopakovatelnými výhledy na hřeben Kriváňské Malé Fatry s majestátními vrcholy Stoh a Velký Rozsutec. Ani se nechce odejít. Ten klid a pohoda, ovšem život tu musel být těžký, sami tak vysoko, bez elektřiny a daleko od civilizace. Sestup do Stankovan si zpestřujeme menším blouděním a na závěr brutálním krpálem z buky porostlého výběžku nad Váhem. Ve vrstvě listí to nesmírně klouže, sestup je nebezpečný, ale nakonec všichni bez vážnějšího úrazu dorážíme do Stankovan. V místní stylové hospodě je otevřeno, zdržíme se, domů to je jen kousek přes most a podél silnice. Večer se nasytíme dobře uleželou čočkou, o avizované opékání párků už pak není valný zájem. Pondělní ráno opět slunečné, včera se rozhodlo, že se pojedeme vykoupat do termálu v Bešeňové. Vyjíždíme sbaleni a uklizeni a v 10hod si vyčkáme půl hodinovou frontu na economy vstupenku do aquaparku. Nejlevnější varianta však neumožňuje vstupy na atrakce uvnitř areálu a vekovní tobogány jsou již mimo provoz. Mladší se trošku nudí, ale my starší si užíváme vodu o teplotě 38oC a relaxujeme. Je tak teplo, že se dá po venkovní ploše procházet jen v plavkách. Po outdoorovém obědu na parkovišti vyrážíme k domovu, v Hlučíně jsme v 17hod. VIP akce se náramně povedla, cena přijatelná, počasí fantastické, účast maximální, chybělo jen pár členů, prostředí navštívených míst atraktivní, výkony všech zaslouží pochvalu. Tak zase někdy ahoj milé Slovensko!